دوره جامع هیولای سئو
دوره جامع آموزش سئو، نتیجه سالها فعالیت حرفهای در ارائه خدمات سئو و برگرفته از دانش و تجربه تیم وبسیماست. در پایان دوره سئو شما تمامی استانداردها و تکنیکهای حرفهای را فرا میگیرید.
سرفصل های دوره
محتوا پادشاه است، حتما بارها این جمله را شنیدهاید. جالب است بدانید که این جمله در سال ۱۹۹۶ از بیل گیتس نقل شده است. یعنی ۲ سال قبل از آنکه موتور جستجوی گوگل وارد فضای اینترنت شود.
سالها از نقل این عبارت میگذرد و امروز به یکی از رایجترین جملات برای توصیف مسیر موفقیت در سئو تبدیل شده است. محتوا پادشاه است و به پادشاهی خود ادامه میدهد. ولی سوالات زیر ذهن بسیاری را مشغول به خود کرده است:
- چرا بسیاری از سایت ها با تولید محتوای با کیفیت همچنان در زمینه سئو موفقیتی کسب نمی کنند؟
- محتوای با کیفیت چطور تعریف میشود؟
- بدون تولید محتوا هم میتوان به کسب رتبه امید داشت؟
چرا تولید محتوا مهم است؟
حرف اول و آخر در ارتباط با مخاطب را محتوا میزند؛ همه فعالیتهای ما در زمینه سئو با هدف رساندن کاربر به محتواییست که برای او تهیه کردهایم.
اولین و مهمترین هدف ما از تولید محتوا جلب رضایت کاربر و انتقال صحیح پیام به اوست ولی این اتفاق زمانی رخ میدهد که در دیدرس کاربران نیز باشد! در واقع سئو و حضور در نتایج جستجوی گوگل بهترین ویترین برای نمایش محتوا به مخاطب است.
از همان زمانیکه سئو مفهومی همهگیر و ارزشمند شد، تولید محتوا در فضای وب مهمترین ابزار بازاریابی بوده است. متاسفانه در سالهای گذشته تکنیکهای بسیاری در حوزه تولید محتوا به کار گرفته شده که تمرکز آنها فقط بر روی رباتهای گوگل و کسب نتیجه در سئو بوده است. ولی امروز درک رباتهای گوگل از محتوا بسیار نزدیک به رفتار کاربران هنگام مواجهه با آن است. همه الگوریتمها و آپدیتهای جدیدی که توسط گوگل تست و پیادهسازی میشوند یک هدف مشترک را دنبال میکنند؛ پیشنهاد بهترین صفحات وب برای جلب رضایت کاربر.
کارگاه آموزش تولید محتوا نیز با همین رویکرد طراحی شده است؛ جلب رضایت کاربران. ولی نوشتن برای مخاطب کافی نیست! قبل از شروع باید به درک درستی از خوانایی محتوا، پاسخ گویی و مفهوم گرایی در محتوا برسیم و با شناخت الگوریتمهای گوگل محتوای خود را در فرمتی قابل درک برای رباتها ارائه دهیم.
مسیر یادگیری ما در این کارگاه از سه مرحله تشکیل شده است که در ادامه به معرفی هرکدام از آنها میپردازیم:
۱- گوگل چطور محتوای صفحات را آنالیز میکند؟
رباتهای گوگل استانداردهای مشخصی برای آنالیز محتوای صفحات و شناسایی کلمات کلیدی در آن دارند. بعد از مراجعه به یک صفحه و در اولین قدم، تلاش میکند تا موضوع صفحه و مفهوم کلیدی آن را شناسایی کند. در ادامه کیفیت محتوای شما را سنجیده و پس از مقایسه با سایر صفحات وب تعیین میکند که جایگاه شما در نتایج جستجو کجا خواهد بود. در کارگاه آموزش تولید محتوا با ۵ الگوریتم اصلی گوگل برای آنالیز محتوای صفحات و تعیین جایگاه آنها را موشکافی میکنیم.
تشخیص موضوع(مفهوم کلیدی) صفحه به فاکتورهای متعددی وابسته است، به عنوان مثال محل قرار گیری متن در صفحه میتواند بر ارزش و مفهوم آن تاثیرگذار باشد. عبارتی که در نگاه اول (بدون نیاز به اسکرول) در دیدرس کاربر قرار دارد نقش مهمی در تعیین موضوع خواهند داشت. همین نکته ساده به ما نشان میدهد که چرا انتخاب متن مناسب برای تگ H1 و نگارش یک مقدمه جذاب اینقدر در سئو محتوا تاثیرگذار است.
معرفی دوره، آموزش جامع Google Search Console
تا زمانی که از عملکرد خود اطلاعی نداشته باشیم نمی توانیم میزان موفقیت خود را سنجیده و در مسیر بهبود آن حرکت کنیم. بنابراین داشتن یک برنامه مشخص برای آنالیز مداوم عملکرد، از ارکان جدایی ناپذیر بهینه سازی سایت و سئو محسوب میشود. برای بررسی وضعیت سئو سایت خود نیازمند ابزارهای مناسب هستیم. بهترین مرجع برای این کار ابزارهای معرفی شده توسط گوگل هستند و همین نکته ساده اهمیت آموزش گوگل سرچ کنسول را به ما نشان میدهد
Google Search Console یک ابزار قدرتمند و در عین حال رایگان برای مدیریت و بهبود وضعیت سئو سایت شماست. این ابزار مستقیما توسط گوگل طراحی شده است و اطلاعاتی به شما ارائه میدهد که درهیچ یک از ابزارهای آنلاین سئو قابل دسترسی نیست. ابزار گوگل وبمستر به شما کمک میکند تا کلیه نقاط ضعف و قوت سایت را شناسایی کرده و از سلامت و امنیت آن مطمئن شوید.
ابزار سرچ کنسول در حال گذار از نسخه قدیم خود به نسخه جدید است و در این مدت بخش های زیادی از آن به پنل جدید منتقل شده است با این حال هنوز برخی از امکانات در پنل قدیمی در دسترس بوده و ابزار جایگزینی برای آن ارائه نشده است. به همین منظور در این کارگاه پنل جدید به صورت کامل آموزش داده شده و در بخش هایی به نسخه قدیمی وبمستر تولز مراجعه خواهیم کرد.
معرفی دوره، آموزش تکنیک های حرفه ای سئو
دانش سئو هر روز در حال تغییر و به روزرسانی است. برای آنکه جایگاه خود را در نتایج جستجو بهبود دهیم و یا نتایج به دست آمده را حفظ کنیم باید تغییرات الگوریتم های گوگل را به خوبی شناخته و از آنها بهره ببریم.
رعایت استانداردهای سئو در طراحی سایت و تولید محتوای با کیفیت، میتواند رمز موفقیت ما برای حضور در صفحه اول نتایج گوگل باشد. ولی برای رسیدن به رتبه های بالاتر باید از تکینک های حرفه ای سئو و روش های تکمیلی برای کسب جایگاه استفاده کنیم.
کارگاه تکنیک های حرفه ای سئو به ما کمک میکند که الگوریتم های جدید گوگل که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند را شناخته و به خوبی از آنها استفاده کنیم.
محتوای ارائه شده در این کارگاه از چند بخش اصلی تشکیل شده است. در ابتدا به بررسی الگوریتم های مرتبط با هوش مصنوعی گوگل میپردازیم و فاکتورهایی که برای تحلیل و تغییر رتبه بندی نتایج در نظر میگیرند شناسایی می کنیم. در ادامه با استفاده از چند تکنیک مختلف تلاش میکنیم تا جایگاه خود در نتایج گوگل را بهبود دهیم.
پیش از مطالعه توضیحات کارگاه، پیشنهاد میکنیم با مشاهده این ویدئو که بخش هایی از یکی از جلسات حضوری برگزار شده است، دید بهتری نسبت به نحوه ارائه و محتوای کارگاه کسب کنید.
معرفی دوره، آموزش سئو تکنیکال
اولین و مهم ترین قدم برای شروع فرآیند سئو یک سایت، توجه به ساختار صفحه و المان های استفاده شده در کدنویسی و پیاده سازی آن است. کدهای HTML علاوه بر نمایش صحیح اطلاعات به کاربر، وظیفه دارند تا درک محتوا برای ربات های گوگل را نیز ساده تر کنند.
سایت های بسیاری وجود دارند که در زمینه تهیه محتوای ارزشمند بسیار خوب عمل کرده اند ولی به دلیل ساختار نامناسب کدنویسی جایگاه خوبی در نتایج گوگل ندارند.
برای موفقیت در سئو باید استانداردهای سئو تکنیکال را به خوبی شناخته و در طراحی سایت خود لحاظ کنیم. در این کارگاه به بررسی و آموزش مهمترین استانداردهای سئو تکنیکال می پردازیم. در قدم اول تگ های HTML که در طراحی صفحات وب به کار میروند را بررسی کرده و نحوه استفاده صحیح از هر کدام را یاد میگیریم. در ادامه با تکنیک های کاربردی برای افزایش سرعت سایت، نشانه گذاری استاندارد و تولید صفحات AMP خواهیم پرداخت.
۱- معرفی تگ های HTML و تاثیر هر کدام بر سئو
فارغ از آنکه سایت شما با چه زبان برنامه نویسی یا سیستم مدیریت محتوایی نوشته شده است، خروجی صفحات همیشه به صورت تگ های HTML برای کاربر و گوگل نمایش داده میشود. تگ های HTML به دو بخش اصلی تقسیم میشوند.
دستوراتی که در Head صفحه قرار گرفته و برای کاربر مشاهده نمیشوند، وظیفه دارند که هویت و محتوای صفحه را به ربات های گوگل معرفی کنند. در مقابل دستوراتی که در Body قرار دارند مستقیما در دیدرس کاربر بوده و وظیفه نمایش محتوای صفحه به کاربر و گوگل را برعهده دارند.
در تدوین استراتژی لینک سازی، تنها به یک لینک خاص توجه نمی کنیم. بلکه آنالیز خود را بر روی کلیه لینک های ارجاع داده شده به سایت انجام داده و تلاش میکنیم کیفیت و سلامت آن را در بالاترین حد ممکن نگه داریم. در این مسیر، باید با مفاهیم اصلی در لینک سازی آشنا شویم.
در این کارگاه ابتدا با مفاهیم مهمی مانند Anchor Text، لینک نوفالو، اعتبار دامنه، اسپم اسکور (Spam Score)، صفحه لندینگ، محل قرار گیری لینک و عصاره لینک (Link Juice) آشنا شده و سپس از همین مفاهیم برای ایجاد یک استراتژی مناسب استفاده میکنیم.
برای آنکه این مفاهیم را بهتر درک کنیم، ارزش و تاثیر روش های لینک سازی را با المان های گرافیکی شبیه سازی کرده و میزان اعتبار منتقل شده میان صفحات را با جریان آب نمایش میدهیم. تصویر زیر نمونه ای از این شبیه سازی است که در تمام بخش های آموزش از آن استفاده خواهیم کرد.